بورس و بازار سرمایه

ساخت وبلاگ

بهبود طرف تقاضا در بازار سهام / روند مثبت نمادهای خودرویی و بانکی

بهبود طرف تقاضا در بازار سهام / روند مثبت نمادهای خودرویی و بانکی

در پایان معاملات امروز بازار سهام عرضه و تقاضا به تعادلی نسبی رسید اما شاخص کل به دلیل فشار عرضه کد بورسی در برخی نمادهای شاخص‌ساز افت نیم درصدی داشت.

null

 

، با شروع معاملات امروز بازار سهام تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز باعث رشد 10 هزار واحدی شاخص کل شد اما در ادامه روند معاملات طرف عرضه در برخی نمادها از تقاضا پیشی گرفت و شاخص کل با ریزش نیم درصدی به کار خود پایان داد.

در سه روز ابتدایی معاملات بازار سهام شاخص کل روند نزولی چشم‌گیری داشت و در هر روز حدود سه درصد ریزش داشت اما امروز روند بازار سهام در محدوده حمایتی شاخص کل بهبود یافت.

احتمالا دلیل ریزش‌های اخبر بازار سهام جو هیجانی و تمایلات منفی بود زیرا متغییرهای تاثیرگذار بر بازار سهام در این هفته سیگناب روند صعودی شاخص کل را داشتند اما روند شاخص کل نزولی شد.

جو هیجانی و صف‌های فروش بازار سهام به قدری قدرتمند بود که خبر لغو تحریم‌ها نیز بر روند بازار سهام تاثیری نداشت، همچنین همانطور که بازار سهام به بالا رفتن قیمت دلار هیچ واکنشی نداشت به ریزش شدید آن در چند روز اخیر نیز واکنشی نداشت.و آموزش بورس ادامه داشت . 

 

 

 

همچنین امروز دستورالعمل قیمت گذاری دستوری فولاد منتفی شد و در حالی که روند معاملات گروه فلزات اساسی منفی بود نماد فملی نیز به دلیل افزایش قیمت جهانی مس روندی مثبت داشت.

در جریان معاملات امروز بازار سهام نمادهای خودرویی، بانکی و برخی نمادهای پتروشیمی روند مثبت و خوبی داشتند و جز شاخص‌سازان مثبت بازار سهام بودند.ثبت نام بورس لازم است غیر حضوری انجام شود  . 

همچنین ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس از ۱۰هزار ۵۵۰ میلیارد تومان عبور کرد و گروه‌های خودرویی، بانکی و فلزات اساسی جزو صنایع برتر بازار سهام امروز بودند.

جلسه غیرعلنی مجلس نیز برای تصمیم‌گیری در رابطه با قیمت فولاد برگزار شد.

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , مبین سرمایه , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 124 تاريخ : چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت: 22:51

مفهوم صف خرید و فروش در بورس چیست ؟ 

صف خرید و فروش از واژه‌های مهمی هستند که افراد برای حضور در بازار سرمایه باید با آن آشنا باشند.

 باشگاه خبرنگاران نوشت: سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه‌ای از آموزش بورس را فرا بگیرند. این روز‌ها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

فرض کنید پیش‌بینی‌می شود ارزش سهام شرکتی از ۵۰۰ تومان به حدود ۶۰۰ تومان برسد، اما از آن جایی که محدودیت دامنه نوسان وجود دارد سفارش‌های خرید بیشتر از ۵۲۵ تومان ثبت نمی‌شوند. با این حال تعداد زیادی تقاضا برای خرید سهام این شرکت وجود دارد، چرا که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد بازدهی ۲۰ درصدی به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین افراد باید بر سر خرید سهام این شرکت وارد رقابت شوند و تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود. همچنین وقتی سهام‌داران این شرکت می‌دانند سهام‌شان رو به افزایش است، اقدام به فروش نخواهند کرد، به چنین وضعیتی که هیچ عرضه کننده‌ای وجود نداشته باشد و تقاضای خرید در سقف قیمت قرار داشته باشد، صف خرید سهام گفته می‌شود.قبل از آن ثبت نام بورس  انجام شده باشد . 

صف فروش در بورس چیست؟

حال خلاف شرایط بالا را تصور کنید به طور مثال خبرمنفی درمورد این شرکت منتشر شده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ارزش هر سهم آن کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین سهام‌داران برای جلوگیری از ضرر احتمالی و اُفت بیشتر ارزش سهامشان، ترجیح می‌دهند هر چه زودتر سهام خود را بفروشند.

با این حال محدودیت قیمت‌گذاری وجود دارد و می‌توانند سهامشان را به قیمت کف ۴۷۵ تومان به فروش برسانند؛ بنابراین تعدادی از سهام‌داران سهام خود را در کف قیمت برای فروش می‌گذارند، اما تقاضایی برای خرید وجود ندارد، بنابراین عرضه بیشتر از تقاضا می‌شود و سهام‌داران مجبورند برای فروش سهامشان با هم رقابت کنند.

پس در صف رقابت قرار می‌گیرند و کسانی که زودتر از بقیه سهامشان را به قیمت کف برای فروش گذاشته باشند، در جلوی صف قرار می‌گیرند.

هر چه تعداد فروشندگان در صف فروش بیشتر باشد، اصطلاحا می‌گویند صف فروش سنگین است.

تشخیص صف خرید و فروش در بورس

هر نماد که به یک شرکت فعال در بورس مربوط است، در سایت tsetmc.com صفحه‌ای مخصوص به خودش دارد که در آن اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران نمایش داده می‌شود.

تقریبا در قسمت میانی این صفحه دو کارد با عنوان‌های خرید و فروش وجود دارد که در یکی اطلاعات مربوط به درخواست‌های خرید و دیگری اطلاعات مربوط به فروشندگان آن سهم درج شده است. این اطلاعات در واقع همان سفارشاتی هستند که توسط کارگزاران یا معامله‌گران در سیستم‌های معاملاتی آنلاین ثبت می‌شوند.

وقتی سهام یک شرکت صف خرید داشته باشد، سفارشات خرید در کادر خرید در حداکثر قیمت و با تعداد و حجم بالا ثبت شده‌اند، در حالی که هیچ سفارش فروشی در کادر فروش ثبت نشده این امر یعنی متقاضیان زیادی حاضر به خرید سهام این نماد هستند، ولی سهام‌داران آن حاضر به فروش سهام خود نیستند. مانند تصویر زیر:

مفهوم صف خرید و فروش در بورس

این تصویر مربوط به نماد کلر است که همانطور که در تصویر پیداست، هیچ سفارشی برای فروش در کادر فروش آن ثبت نشده است.

در مقابل، اگر سهام شرکتی صف فروش داشته باشد، در کادر مربوط به خرید آن اطلاعاتی ثبت نشده است و در کادر فروش آن، تعداد و حجم زیادی از سهام آن نماد، هر کد بورسی به حداقل قیمت ثبت و برای فروش گذاشته شده است. مانند تصویر زیر:

مفهوم صف خرید و فروش در بورس


این تصویر نیز مربوط به نماد فجام است که همانطور که از دو کادر پایین و سمت راست تصویر پیداست، وارد صف فروش شده و تقاضایی برای خرید آن وجود ندارد.

نکات مهم در زمان ایجاد صف خرید و فروش

مهم‌ترین نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که ایجاد صف خرید و صف فروش را نباید مبنای معاملات خود قرار دهید. اینکه یک سهم وارد صف فروش شده حتما دلیل بر این نیست که ارزش آن در آینده کمتر خواهد شد، یا ایجاد صف خرید برای یک سهم دلیلی بر بازدهی آن در آینده و افزایش قیمت آن نخواهد بود.

بسیاری از خرید و فروش‌ها در بازار سهام احساسی هستند و همین موضوع باعث ایجاد برخی از صف‌های خرید و فروش می‌شود و ممکن است پیش‌بینی‌ها را محقق نسازند.

نکته مهم دیگری که باید هنگام ایجاد صف خرید و فروش در نظر داشته باشید ارسال سفارش آنلاین است. در معاملات آنلاین، گزینه‌ای به اسم «حجم نمایشی» وجود دارد. اگر در این گزینه تعداد سهمی که وارد می‌کنید کمتر از مقداری که می‌خواهید به فروش برسانید باشد، زمانی که نوبت شما می‌شود همان مقداری که در حجم نمایشی وارد کرده‌اید به فروش می‌رسد و برای فروش بقیه سهم‌تان به آخر صف می‌روید.

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , مبین سرمایه , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 164 تاريخ : چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت: 22:50

پالس مثبت مجلس به بازار سرمایه : منتظر کاهش قیمت ها باشیم ؟ 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در جلسه‌ای دو ساعته به صورت غیرعلنی مشکلات بازار به ویژه در بخش صنعت، فولاد و واردات مواد اولیه را بررسی کردند که خروجی این جلسه حکایت از اتخاذ تصمیماتی برای کنترل قیمت‌ها و همچنین کاهش نرخ ارز و تثبیت بازار بورس دارد اما آیا این اقدامات قیمت‌ها را کاهش خواهد داد یا نه؟آموزش بورس رایگان است ؟ 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در جلسه‌ای دو ساعته به صورت غیرعلنی مشکلات بازار به ویژه در بخش صنعت، فولاد و واردات مواد اولیه را بررسی کردند که خروجی این جلسه حکایت از اتخاذ تصمیماتی برای کنترل قیمت‌ها و همچنین کاهش نرخ ارز و تثبیت بازار بورس دارد اما آیا این اقدامات قیمت‌ها را کاهش خواهد داد یا نه؟

به گزارش تابناک بعد از گرفتن کد بورسی  ثبت نام تکمیل میگردد ، امروز مجلس میزبان علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت معدن و تجارت پشت درهای بسته بود تا دلایل گرانی ها و مشکلات حوزه صنعت، فولاد، واردات مواد اولیه صنعتی و بازار سرمایه با حضور وزیر تازه نفس بررسی شود. با علنی شدن نشست پارلمان محمد باقر قالیباف رییس مجلس توضیح داد:« در این جلسه درباره مسائل اقتصادی با اولویت وزارت صمت در حوزه قیمت ها، تأمین و توزیع کالا و روش های آن و مسائل مربوط به فولاد و شرکت های فولادی با هماهنگی وزارت صنایع بحث و بررسی صورت گرفت و تصمیمات خوبی گرفته شد همچنین برای تأمین کالا و تهاتر و اصلاح روند صادرات و واردات و تأمین ارز نیز تصمیمات جدیدی اتخاذ شد.»

قالیباف این نکته را هم یادآور شد که در سه روز گذشته جلساتی با وزرای اقتصادی دولت برگزار و تصمیماتی گرفته شده که در نتیجه آن مطمئن هستیم شاهد تداوم کاهش نرخ ارز و تثبیت بورس خواهیم بود. توضیحاتی که در تکمیل آن محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت:« در این جلسه نمایندگان بر لزوم ثبت نام بورس و ساماندهی زنجیره تولید و توزیع کالا تأکید کردند و بیشتر تمرکز بر مأموریت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. البته معایب شبکه تولید و توزیع کالا و رفع آنها از جمله بروز مشکلاتی در زمینه ارز 4200 تومانی و گرانی نهادهای کشاورزی بیان شد تا با اتخاذ تدابیری در شبکه توزیع و تولید کالا و نظارت پذیری بیشتر در کنار برخورد با خاطیان و متخلفان وضعیت سامان پیدا کند.»

فرهنگی هم با اشاره به برگزاری جلسات با وزرای اقتصادی و روسای کمیسیون‌ها در چند روز تاکید داشت که این جلسات آثار مثبتی در بازار ارز داشته است؛ او درباره مشکلات حوزه فولاد نیز از تهیه گزارشی سخن گفت که قرار است هفته آینده در صحن علنی قرائت شود.

علیرضا سلیمی عضو دیگر هیات رییسه نیز اشاره ای به انتقادات نمایندگان از نفوذ دلالان در زنجیره توزیع کالا و تامین مواد اولیه همچون توزیع نهاده‌های دامی و خودرو داشت و گفت:« نفوذ دلالان در بخش خودرو باعث شده تا ورق فولاد و قطعات یک و نیم برابر قیمت به دست خودروسازان برسد که این مسأله تأثیر قابل توجهی در افزایش قیمت خودرو در کشور دارد.در واکنش وزیر صمت برنامه این وزارتخانه برای حذف دلالان و واسطه‌ها از زنجیره توزیع کالا و همچنین تأمین مواد اولیه را تشریح کرد و اینکه به زودی مردم نتیجه این اقدامات را لمس خواهند کرد.»

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به موضوع بررسی قیمت ‌گذاری در حوزه فولاد اشاره کرد و گفت:« قیمت‌گذاری فولادموجب بروز اشکالاتی در کشور شده که باید مورد بازنگری قرار گیرد که خوشبختانه توافق‌های خوبی با وزیر صمت حاصل شد.البته باید تلاش شود تا قیمت گذاری دستوری کنار برود چون نتیجه ای جزایجاد رانت و فساد در کشورندارد.»

همچنین امروز مجلس میزبان سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی بود تا گزارشی از فعالیت های ناجا ارائه شود. سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور با این اطمینان به مردم که نیروی انتظامی برای استقرار و حفظ نظم و امنیت و احساس امنیت با تمام توان و ظرفیت در میدان است، گفت:« ماموریت های نیروی انتظامی تعطیل بردار نبوده و به صورت شبانه روزی است، ماموارن ناجا با داشتن نیروهایی جهادی، مردمی، هوشمند و مقتدر در خدمت امنیت جامعه اسلامی هستند. ماموریت‌های نیروی انتظامی تعطیل بردار نیست و ما فارغ از گرایش های جناحی و سیاسی به دنبال حفظ امنیت مردم هستیم.»

علاوه بر این نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان در طرح اختصاص قیر رایگان به راه‌های روستایی را اصلاح کرده و ناظران در مراکز آموزشی و پرورشی، کمیته هماهنگی اشتغال، نظارت بر معادن، شورای فرهنگ عمومی و هیات حل اختلاف در برخی استان‌ها را تعیین کردند.

دقایق پایانی صحن علنی نیز به بیان تذکرات نمایندگان اختصاص یافت که از جمله آن تذکر سیدنظام الدین موسوی نماینده تهران بود. او با انتقاد از عملکرد رییس جمهوری گفت:« آنچه بیش از تورم و گرانی روزافزون نرخ ارز، مسکن، سکه و خودرو با روان ملت بازی می‌کند، فرافکنی‌ها و دوقطبی‌سازی‌های بی‌بنیان شخص رئیس جمهور است.

یک روز می‌گوید ما در جنگ هستیم و هیچ‌کس نباید خلاف این شرایط سخن به میان آورد، روز دیگر با تحریف تاریخ، سازش را تئوریزه می‌کند. آقای رئیس جمهور، نه ما اهل تجاوز به دیگران هستیم و نه به واسطه نیروهای مسلح مومن و مقتدر کسی جرأت نگاه چپ به این مرز و بوم را دارد؛ آقای رئیس جمهور شما تئوریسین نیستید، شما مسئول امور اجرایی کشور هستید، جنگ و صلح طبق قانون اساسی مسئول و متولی دارد، شما به کار خود برسید.»

موسوی این را هم گفت که « مسئله اصلا بحث جنگ و صلح نیست، مسئله امروز کشور بحث عرضه، کارآمدی و داشتن برنامه و ایده و انگیزه برای حل مشکلات است که ظاهرا در خوان شما تحفه‌ای نایاب است پس نجابت مردم و صبر استراتژیک نمایندگان آنها را به چیز دیگری تعبیر نکنید؛ آقای رئیس جمهور حالا که نمی‌توانید گامی برای بیرون رفت از مشکلات خودساخته بردارید حداقل چند صباحی دم فرو بندید و بیش از این نمک بر زخم ملت نپاشید.»

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , مبین سرمایه , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 151 تاريخ : چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت: 21:59

چرا امروز بورس قرمز شد ؟؟

بورس نمایه

در حالی که با شروع معاملات و آموزش بورس امروز بازار سهام شاخص کل حدود ۱۰ هزار واحد صعود کرد اما در ادامه روند معاملات به دلیل معاملات منفی برخی نمادهای شاخص‌ساز روند شاخص کل نزولی شد و حدود ۳ هزار واحد افت کرد.

 در حالی که طی چند روز گذشته نرخ طلا و ارز در بازار به شدت دچار ریزش شده است اما امروز بازار سهام به تعادلی نسبی در عرضه و تقاضا رسید و شاخص کل بازار سهام پس از صعودی ۱۰ هزار واحدی مغلوب عرضه در نمادهای شاخص‌ساز شد و حدود ۳ هزار واحد ریزش کرد

اما پس از عرضه‌های سنگین در سه روز گذشته شاخص بورس چگونه صعودی شد؟ ثبت نام بورس دلیل ریزش شاخص کل بازار سهام بعد از صعود ۱۰ هزار واحدی چه بود؟

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام با بیان اینکه این محدوده از شاخص کل محدوده بسیار مهمی گفت: سبز بودن بازار سهام با شروع معاملات یک واکنش تکنیکال بود. در رابطه با صعود شاخص کل دو نکته وجود دارد. بازار سهام به نوعی به خط پایین کانال حمایتی خود واکنش نشان داد و دوم در رابطه با مجهول بودن جلسه غیرعلنی مجلس در رابطه با قیمت‌گذاری فولاد است که باعث مثبت شدن نمادهای فلزی با شروع معاملات بازار سهام شد.

این کارشناس افزود: بازار سهام هنوز از بحث لیدر محوری رنج می‌برد و همین موضوع باعث می‌شود عرضه در یک نماد شاخص‌ساز باعث ایجاد جو هیجانی و عرضه در کلیت بازار سهام شود.و کد بورسی داشته باشند . 

الیاس‌کردی در رابطه با روند بازار امروز و آینده گفت: روند بازار امروز نوسان مثبت یا منفی در همین محدود از شاخص کل است اما روند بازار سهام در هفته آینده و نیم ساعت پایانی معاملات امروز بازار سهام بسیار مهم است.

او در پایان خاطرنشان کرد: واکنش هفته آینده بورس بسیار مهم است.

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 150 تاريخ : چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت: 21:31

 

سود سهام شستا چه زمانی و چطور پرداخت می‌شود؟

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ارسال نامه به اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس اوراق بهادار نحوه پرداخت سود سهام شستا به سهامداران  این هلدینگ را اطلاع رسانی کرد.و ثبت نام بورس  رایگان انجام میشود 

به گزارش کاماپرس، بر اساس نامه ارسالی شستا به اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس اوراق بهادار، سود سهام شستا به سهامداران حقیقی (اشخاص حقیقی) این هلدینگ که دارای شناسه در سامانه سجام هستند از تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹از طریق سامانه سجام انجام می شود.

همچنین طبق مفاد این نامه، آن دسته از سهامداران حقیقی (اشخاص حقیقی) شستا نیز که فاقد سجام هستند از تاریخ ۱۸ آذرماه ۱۳۹۹ با مراجعه به شعب بانک رفاه کارگران، با ارائه اصل کارت ملی و اعلام کد سهامداری سود سهام خود را دریافت خواهند کرد.

گفتنی است؛ بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در مجمع شستا که صبح امروز چهارشنبه ۲۳ مهرماه ۱۳۹۹ به ازای هر سهم ۱۲۰ تومان سود نقدی به سهامداران شستا تخصیص داده شده است.

براین اساس طبق تصمیمات مجمع شستا با پرداخت ۱۲۰ تومان سود به ازای هر سهم مجموعا ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، معادل ۹۹ درصد از سود قابل تقسیم این هلدینگ، میان سهامداران، توزیع می‌شود‌.آموزش بورس ادامه دارد.

بنا به اعلام رضوانی فر مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری تامین اجتماعی  هر کد بورسی  سود خالص شستا در شرکت اصلی  ۱۹۲۸۳ میلیارد تومان بوده که این سود نسبت به سال گذشته ۴.۲ برابر شده است.

شایان ذکر است تمام هلدینگ‌های تابعه شستا نیز طبق گزارش های ارائه شده در مجمع امروز این هلدینگ در سود تلفیق رشد مناسبی داشتند و همچنین هلدینگ رایتل و هلدینگ انرژی پس از چند دوره به سوددهی رسیدند و از زیان خارج شدند.

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 161 تاريخ : چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت: 21:07

بازار سهام از لیدرمحوری رنج می‌برد / هفته آینده برای بورس بسیار مهم است

بازار سهام از لیدرمحوری رنج می‌برد / هفته آینده برای بورس بسیار مهم است

در حالی که با شروع معاملات امروز بازار سهام شاخص کل حدود ۱۰ هزار واحد صعود کرد اما در ادامه روند معاملات به دلیل معاملات منفی برخی نمادهای شاخص‌ساز روند شاخص کل نزولی شد و حدود ۳ هزار واحد افت کرد، امروز چرا روند شاخص کل نزولی شد؟

 

، در حالی که طی چند روز گذشته نرخ طلا و ارز در بازار به شدت دچار ریزش شده است و آموزش بورس زیاد بود و اما امروز بازار سهام به تعادلی نسبی در عرضه و تقاضا رسید و شاخص کل بازار سهام پس از صعودی 10 هزار واحدی مغلوب عرضه در نمادهای شاخص‌ساز شد و حدود 3 هزار واحد ریزش کرد.

اما پس از عرضه‌های سنگین در سه روز گذشته شاخص بورس چگونه صعودی شد؟ دلیل ریزش شاخص کل بازار سهام بعد از صعود 10 هزار واحدی چه بود؟

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام با بیان اینکه این محدوده از شاخص کل محدوده بسیار مهمی گفت: سبز بودن بازار سهام با شروع معاملات یک واکنش تکنیکال بود. در رابطه با صعود شاخص کل دو نکته وجود دارد. بازار سهام به نوعی به خط پایین کانال حمایتی خود واکنش نشان داد و دوم در رابطه با مجهول بودن جلسه غیرعلنی مجلس در رابطه با قیمت‌گذاری فولاد است که باعث مثبت شدن نمادهای فلزی با شروع معاملات بازار سهام شدو کد بورسی بعد از سجام است . 

این کارشناس افزود: بازار سهام هنوز از بحث لیدر محوری رنج می‌برد و همین موضوع باعث می‌شود عرضه در یک نماد شاخص‌ساز باعث ایجاد جو هیجانی و عرضه در کلیت بازار سهام شود.

الیاس‌کردی در رابطه با روند بازار امروز و آینده گفت: ثبت نام بورس  روند بازار امروز نوسان مثبت یا منفی در همین محدود از شاخص کل است اما روند بازار سهام در هفته آینده و نیم ساعت پایانی معاملات امروز بازار سهام بسیار مهم است.

او در پایان خاطرنشان کرد: واکنش هفته آینده بورس بسیار مهم است.

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 124 تاريخ : چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت: 20:37

 

بازگشایی شستا در امروز چقدر محتمل است؟

بازگشایی شستا در امروز چقدر محتمل است؟

هفته گذشته مدیر عامل شستا اعلام کرده بود نماد این شرکت در هفته جاری و با حداکثر حمایت از زیرمجموعه‌ها و خود سهام شستا، بازگشایی می‌شود و آموزش بورس اما آیا در هفته نزولی شاخص بورس این اتفاق رخ خواهد داد؟


 هفته گذشته مدیر عامل شستا اعلام کرد: نماد این شرکت هفته آینده و با حداکثر حمایت از زیرمجموعه‌ها و تمامی افرادی که کد بورسی خود سهام شستا، این نماد بازگشایی می‌شود.

پس از آن هم شستا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سهامداران که ثبت نام بورس انجام داده اند و دارای کد سجام در تاریخ 21 آبان ماه 1399 سود خود را دریافت خواهند کرد و سهامدارانی که کد سجام ندارند در 15 آبان ماه می‌توانند با حضور در شعب بانک رفاه سراسر کشور نسبت به دریافت سود نقدی خود اقدام کنند.

دوشنبه 28 مهر ماه نیز محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس، در پاسخ به این سوال بورس پرس که آیا شستا بازگشایی خواهد شد؟ گفت: به محض معرفی بازارگردان از سوی سهامدار عمده شستا و ناشر، بازگشایی نماد انجام خواهد شد.

بدین ترتیب با توجه به این که هنوز خبر رسمی درباره معرفی بازارگردان شستا منتشر نشده و روند نزولی که شاخص بورس روز گذشته پشت سر گذاشته، بعید است امروز سهامداران شاهد بازگشایی نماد شستا باشند.

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 148 تاريخ : چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت: 16:15

سقوط دسته‌جمعی همه بازارها/ کدام بازار امروز بیشتر ریزش داشت؟

سقوط دسته‌جمعی همه بازارها/ کدام بازار امروز بیشتر ریزش داشت؟

بازارهای مالی ایران امروز دسته جمعی عقب‌نشینی کردند و نیم سکه طلا با ۱۲ درصد و طلای ۱۸ عیار با ۱۰ درصد عقبگرد رکوددار بیشتری ریزش در بازارهای مالی شدند. امروز کد بورسی و بورس هم با ریزش دوباره به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد خبرساز شد.

 با آموزش بورس در بازارهای مالی ایران امروز به طور غیرمنتظره‌ای ریزشی شد.  در بازار سرمایه شاخص کل امروز نسبت به دیروز 3 درصد عقب‌نشینی کرد و بهای دلار در صرافی ملی هم 9 درصد نسبت به دیروز ریزش قیمت داشت.و ثبت نام بورس کاهش یافت .

بر اساس گزارش اتحادیه طلا و جواهر از قیمت‌های امروز بازار، طلا  10 درصد کاهش قیمت و سکه تمام بهار آزادی 7 درصد عقب‌نشینی را تجربه کردند. علاوه بر این نیم سکه طلا 12 درصد و ربع سکه 9 درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.

 

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 127 تاريخ : سه شنبه 29 مهر 1399 ساعت: 22:37

سرنوشت مبهم در انتظار سهم های ارزنده بورس

اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش دستوری قیمت فولاد در بورس صدای سهامداران را درآورده و سرنوشت مبهمی را برای سهم‌های ارزنده گروه فلزات اساسی رقم زده است.

سرنوشت مبهم در انتظار سهم‌های ارزنده بورس

یکی از مهم‌ترین دلایل افت قیمت  سهام در نتیجه اخبار و اطلاعاتی است که از کاهش سودآوری شرکت‌ها حکایت دارد. در واقع، کاهش دستوری قیمت محصولات شرکت‌های تولیدی و تازه‌ترین آن فولاد در کنار عدم انتشار گزارش‌های آینده نگر که اثر‌گذاری چنین تصمیماتی را تأیید یا تکذیب خواهد کرد اصلی‌ترین دلیل رفتار گله وار و توأم با ترس سهامداران است.

در عین حال، اقدام  وزارت صنعت، معدن و تجارت واکنش شدید مدیرعامل بورس تهران را نیز در پی داشته است و او از ضرر سهامداران 

کد بورسی بورس به دلیل اشتباه در تصمیم‌گیری به نفع کاهش دستوری قیمت فولاد گلایه کرده است. حسن قالیباف اصل ادامه داد: برخی از تصمیمات احتمالی آتی در حوزه قیمت‌گذاری و آموزش بورس و تعیین سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا حاکی از تکرار اقدامات اشتباه سال ۹۷ و دخالت در فرآیند ذاتی  اقتصاد  است.وی ادامه داد: بر اساس تجربه قبلی این اقدام هیچ نتیجه مفیدی در بر نخواهد داشت و تنها به توزیع رانت در میان عده‌ای خاصی منجر می‌شود.

رئیس سازمان بورس افزود: با توجه به تأثیر قابل توجه ثبت نام بورس سهام شرکت‌های فولادی در بازار سهام این اقدام تضییع حقوق ۵۰ میلیون سهامدار به شمار می‌رود و علاوه بر کاهش درآمد شرکت‌ها که سود آن متعلق به سهامداران حقیقی، حقوقی و سهامداران سهام عدالت است، روند کلی بازار را نیز دستخوش تغییرات نامطلوب می‌کند.

بازگشت به بازار فولاد دهه ٧٠، ٨٠ با سیاست وزارت صمت

علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در این زمینه گفت: همانند بورس اوراق بهادار که به فرد و نهادی اجازه اخلال در روند معاملات را نمی‌دهد، پیشنهاد می‌دهد، چنین سازوکاری برای بورس کالا نیز فراهم شود تا هر نهاد یا وزارتخانه‌ای نتواند برخلاف قانون در قیمت یک کالا در بورس دخالت کند.

تاجبر افزود: از کارکردهای اصلی بورس کالا، رساندن عرضه‌کننده و تقاضاکننده به هم و تعیین قیمت واقعی کالا است و هرگونه دخالت دراین‌باره موجب تغییر قیمت واقعی خواهد شد. به این ترتیب در زمانی که اقتصاد کشور با تنش‌های تورمی و نوسانات دلار مواجه نیست، طبیعتاً معاملات در بورس کالا به دلیل نبود دخالت‌های دستوری به بهترین شکل دنبال می‌شود اما متأسفانه بعد از مشکلات اقتصادی و دخالت‌هایی که صورت گرفت شاهد تصمیم‌های رانت زا در حوزه مبادلات کالایی هستیم.

وی افزود: به عنوان مثال به دلیل دولتی بودن اقتصاد و اختصاص  یارانه  به محصولات کشاورزی، در این مدت عرضه فیزیکی کالاهای کشاورزی به دلیل یارانه‌ای بودن در بورس انجام نشد. همچنین رینگ صنعتی و معدنی بورس کالا مدام دستخوش دخالت‌های وزارت صمت شده و رینگ پتروشیمی هم بعضا دستخوش دخالت‌های بیرونی می‌شود. در مجموع باید یادآور شد برخی در تلاش هستند به دلیل آنکه بورس کالا دارای شفافیت است این بستر معاملاتی را تضعیف کنند. بهانه این افراد نیز آن است که رشد قیمت‌ها را به بورس نسبت می‌دهند اما این دیدگاه شبیه به آن است که مثلا بازار تهران را دلیل گرانی کالا بدانیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بورس کالا بستر کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضاست اما عده‌ای به دلیل ناکارآمدی اقداماتشان برای تنظیم بازار، بخش‌های دیگر را مقصر گرانی‌ها اعلام می‌کنند که در این زمینه باید به سراغ کسانی رفت که با دستکاری ها، روند عرضه و تقاضا را به هم می‌زنند و موجب افزایش قیمت‌ها می‌شوند.

تاجبر اظهارکرد: متأسفانه، تصمیم‌گیران فکر می‌کنند اگر برای کالاها قیمت‌گذاری کنند به نفع اقتصاد کشور و جلوگیری از تورم مضاعف خواهد بود که مرور تجربیات همین یکی دو سال گذشته نشان می‌دهد قیمت گذاری‌ها تا چه حد به تولید کشور ضربه زده است.

دستکاری قیمت در بورس اوراق جرم است در بورس کالا افتخار!

وی در خصوص قیمت‌گذاری گفت: در این خصوص می‌توان به بورس اوراق بهادار اشاره کرد که سابقه بیشتری دارد و می‌تواند الگوی مناسبی باشد؛ اگر فردی (چه حقیقی و چه حقوقی) در بورس اوراق بهادار، قیمت‌ها را دستکاری کند و کارکرد آن را دچار اختلال کند بلافاصله از طریق سازمان بورس، شناسایی و با او برخورد می‌شود، چون این کار تخلف محسوب شده و با آن فرد به‌عنوان یک مجرم رفتار می‌کنند. حال سؤال این است که چرا چنین سازوکاری را در بورس کالا نداریم؟ چرا خود سیاست‌گذار در بورس کالا اجازه دخالت قیمتی دارد؟ اگر دولت و دیگر نهادها نگرانند که برخی افراد و دلال‌ها با خرید عرضه‌های بورسی و فروش خریدهای خود در بازار آزاد، به عامل افزایش قیمت تبدیل شده‌اند، چرا با آنان برخورد پیشگیرانه و قانونی نمی‌کنند؟ چرا به‌جای تعقیب دلال‌ها که با مجوز وزارت صمت امکان خرید مواد اولیه را دارند، بورس کالا را زیر سؤال می‌برند و با دخالت در مکانیزم بازار، ماهیت بورس کالا را تخریب می‌کنند؟

به گفته تاجبر، متأسفانه به‌جای اقداماتی مانند رفع کاستی‌های «بهین یاب» وزارت صمت با هدف پیشگیری از رخنه دلالان به عرضه‌های بورسی و برخورد با واسطه‌های زیاده‌طلب، اقدام به قیمت‌گذاری کالاها می‌کنند که همین اتفاق اوضاع را بدتر می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اقدام اخیر وزارت صمت در حوزه  فولاد ، بازار را به دوران اوایل دهه هشتاد برمی‌گرداند که دلالان حرف اول را در بازار می‌زدند و امکان نظارت بر فعالیت آنها نیز وجود ندارد.

تاجبر گفت: باید امیدوار باشیم، با تدابیر درست و منطقی اجازه داده نشود که این اتفاق مغایر منافع ملی یعنی قیمت‌گذاری دستوری به بازارهای کالا برگردد و در مقابل با کنار رفتن محدودیت ها، عرضه و تقاضای آزادانه در بورس کالا محور مبادلات مواد اولیه باشد که تنها راه تحقق جهش تولید همین اتفاق است.

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 161 تاريخ : سه شنبه 29 مهر 1399 ساعت: 21:37

نابینایان کد بورسی را غیرحضوری می‌گیرند

نابینایان کد بورسی را غیرحضوری می‌گیرند

امکان احراز هویت  و دریافت کد بورسی غیرحضوری نابینایان و کم‌بینایان در بازار سرمایه بوسیله اپلیکیشن سیگنال فراهم شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی، علی رسولی‌زاده گفت: احراز هویت غیرحضوری نابینایان و کم‌بینایان در بازار سرمایه فراهم شد و خدمات احراز هویت غیرحضوری سجام بوسیله اپلیکیشن سیگنال هم‌زمان با روز عصای سفید برای استفاده جامعه نابینایان و کم‌بینایان فراهم شد تا این افراد نیز بتوانند مانند سایرین ثبت نام بورس انجام دهند و وارد حوزه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شوند.

مدیرعامل پارت توضیح داد: علاوه بر این، با توجه به لزوم وارد کردن تعدادی کد امنیتی که در روند انجام احراز هویت قرار گرفته‌اند، امکان پخش صوتی هم اضافه شده تا نابینایان و کم‌بینایان برای وارد کردن کدها نیاز به همراهی سایرین نداشته باشند.

رسولی‌زاده افزود: الزام هایی که به بخش تصویربرداری مربوط می شوند، با استفاده از هوش مصنوعی بررسی و در صورت نیاز، اخطارهای لازم به شکل صوتی اعلام می‌شوند. اخطارهایی مانند «از گوشی فاصله بگیرید»، «چهره خود را به سمت راست یا چپ بچرخانید» و مشابه آن‌ها از جمله این پیام هاست.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین نکته در احراز هویت غیرحضوری سجام، نیاز نداشتن به حضور در مکان خاصی است و برای انجام این فرآیند نیاز نیست به مکانی مراجعه شود و تنها کافی است بعد از ثبت‌نام در سایت سامانه سجام و دریافت کد پیگیری ده رقمی، اپلیکیشن سیگنال را باز کنند، وارد بخش احراز هویت غیرحضوری شوند و بعد از تأیید اطلاعات، مراحل را که شامل گرفتن عکس سلفی، عکس امضا و ضبط یک ویدیوی 15 ثانیه‌ای را طی کنند و به سادگی احراز هویت خود را انجام دهند.

به گفته رسولی‌زاده، شرکت دانش‌بنیان یاد شده با استفاده از اپلیکیشن سیگنال، تا این لحظه توانسته احراز هویت بیش از دو میلیون نفر را انجام دهد. 

وی افزود: گسترش خدمات احراز هویت غیرحضوری سجام، علاوه بر حذف صف‌ها و خطرات مربوط به آن در ایام کرونا، در وقت و هزینه متقاضیان نیز صرفه‌جویی می‌شود. هرچند این موضوع در مورد افرادی که برای حضور در اماکن عمومی با مشکلاتی مانند آماده‌ نبودن کامل زیرساخت‌های مخصوص حمل و نقل و... روبرو شده اند، اما بسان سالمندان، توانیابان جسمی و نابینایان، این خدمت بسیار بیشتر از یک صرفه‌جویی ساده است.

رسولی زاده خاطرنشان کرد: نوظهور بودن خدمت احراز هویت غیرحضوری و باتوجه به اینکه نخستین سیستم احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام توسط شرکت دانش‌بنیان پارت اجرا شده است، ارائه چنین خدماتی برای نابینایان نیز نخستین بار درحال انجام است.

به گزارش سنا، وی افزود: عموم نابینایان از اپلیکیشن‌هایی نظیر تاک‌بک یا اسپیک، برای کار با تلفن همراه استفاده می‌کنند. با این وجود اکثر نرم‌افزارهای فارسی با این ابزارها سازگار نشده‌اند. در این بین، سیگنال برای ارائه بهتر خدمات  و آموزش بورس و احراز هویت غیرحضوری سجام به نابینایان، در گام نخست، تمام قسمت‌های مربوط به احراز هویت را با این ابزارها سازگار کرده تا بدون نیاز به نصب ابزارهای جدید یا تغییر رویه‌ها، بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 152 تاريخ : سه شنبه 29 مهر 1399 ساعت: 19:54

عرضه اولیه جدید در بورس چه داریم؟ / یک «شستا»یی دیگر در راه است

عرضه اولیه جدید در بورس چه داریم؟ / یک «شستا»یی دیگر در راه است

آخرین بار که یک شرکت در بازار دوم فرابورس درج نماد شد تا در نوبت عرضه اولیه‌های جدید بازار سهام قرار بگیرد، صنایع چوب خزر کاسپین با نماد چخزر به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا بود که ۱۶ مهر ماه ۹۹ درج نماد شد. اما آیا عرضه اولیه جدید آموزش بورس این نماد است؟

null

 

 عرضه اولیه بعدی در بازار سهام عرضه اولیه کدام نماد است؟ آخرین بار خبر از عرضه اولیه کدام نماد منتشر شده است؟آیا ثبت نام بورس انجام شده است ؟

آخرین بار که یک شرکت در بازار دوم فرابورس درج نماد شد تا در نوبت عرضه اولیه‌های جدید بازار سهام قرار بگیرد، صنایع چوب خزر کاسپین با نماد چخزر به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا بود که ۱۶ مهر ماه ۹۹ درج نماد شد. با این حال به نظر می‌رسد پیش از عرضه اولیه این نماد، چند نماد دیگر نیز در صف عرضه اولیه قرار دارند.

علی ابراهیمی، مدیر دپارتمان بازار سرمایه گروه صنعتی گلرنگ اخیرا گفته است: تمامی موارد برای عرضه اولیه غکورش فراهم است و منتظر موافقت شرکت بورس تهران هستیم.

از سوی دیگر،گرفتن کد بورسی سهام داران و  شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس از زیرمجموعه‌های غیرمستقیم بانک پارسیان با پذیرش و درج نماد اپال در صف عرضه اولیه و ورود به بازار سهام قرار گرفت.

این اخبار درحالیست که پیش از این نیز لیستی از عرضه اولیه‌های در انتظار را منتشر کرده بود.

استقلال و پرسپولیس، پتروشیمی‌های الوند و بوعلی، شرکت پالایشی ستاره خلیج فارس، شرکت حمل و نقل ریلی رجا، پتروشیمی اروند، شرکت تامین‌سرمایه تمدن، شرکت صنایع غذایی کورش، شرکت اوپال پارسیان سنگان، شرکت چوب خرز کاسپین، فروشگاه شهروند و روزنامه همشهری از مهمترین عرضه‌ اولیه‌های احتمالی پاییز امسال خواهند بود. با این حال طبق آخرین اخبار به نظر می‌رسد از میان این لیست عرضه اولیه غکورش از همه نزدیکتر باشد.

از سوی دیگر طبق آخرین اطلاعات بزرگترین عرضه اولیه امسال یعنی ستاره خلیج فارس احتمالا در زمستان امسال انجام خواهد شد.

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 177 تاريخ : سه شنبه 29 مهر 1399 ساعت: 18:19

در سه ماه نخست دوره مالی جاری رخ داد:

گزارش عملکرد شستا با رشد۵۲۱ درصدی سود / در انتظار بازگشایی نماد

آموزش بورس و نماد شستا با انتشار عملکرد سه ماهه نخست دوره مالی جاری از تحقق ۵۵۳ ریال سود برای هر سهم و رشد ۵۲۱ درصدی نسبت به دوره مشابه قبل خبر داد و منتظر بازگشایی نماد شد.

 

به گزارش پایگاه خبری  سرمایه گذاری تامین اجتماعی که با سرمایه اسمی 8 هزار میلیارد تومانی از 17 شهریور با توقف نماد روبرو شده، گزارش عملکرد حسابرسی نشده سه ماهه نخست دوره مالی منتهی به خرداد 1400 را منتشر کرد تا بعد از مجع سالانه هفته گذشته با تقسیم سود 120 تومانی و به شرط معرفی بازارگردان از سوی سهامدار عمده، آماده بازگشت به بورس شود .

براین اساس ثبت نام بورس  مثبت است و ، "شستا" در این مدت 553 ریال سود به ازای هر کد بورسی سهم محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد 521 درصدی همراه شده است.

این هلدینگ بالغ بر 4.4 هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی و سود خالص شناسایی کرده که در مقایسه با مدت مشابه قبل با افزایش 441 و 524 درصدی روبرو شده است. شیوع ویروس کرونا طی این مدت آثار با اهمیتی بر عملکرد شرکت اصلی شستا نداشته است.

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 146 تاريخ : سه شنبه 29 مهر 1399 ساعت: 17:29

روش ارسال سفارش آنلاین و آفلاین  و ثبت نام بورس

نکات ریز زیادی در بورس وجود دارد.

یکی از این نکات، یادگیری نحوه ارسال سفارش در نرم‌افزار معاملات آنلاین است.

چه بخواهید بطور مداوم خرید و فروش کنید و چه قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس داشته باشید باید روش درست ثبت سفارش در بورس را فرا بگیرید.

منظور از سفارش‌گذاری یا ارسال سفارش برای خرید و فروش اوراق، زمانی است که شما به سامانه معاملات آنلاین یا آفلاین بورس دسترسی دارید و خودتان سفارشات را در سامانه ارسال می‌کنید.

در خرید و فروش آنلاین سهام، این سفارشات در صورتی که با قیمت مناسب ارسال شوند می‌توانند به سرعت و تقریبا لحظه‌ای انجام شوند.

بنابراین باید دقت زیادی در هنگام سفارش داشته باشید.

شاید یکی از دلایلی که کارگزاری ها حداقل مدرک دیپلم را از متقاضیان کدبورسی می‌طلبند همین باشد که مطمئن شوند شخص حداقل دانش و مهارت لازم را داراست.

اما افرادی که حداقل دیپلم ندارند به معاملات آفلاین دسترسی می‌یابند، به این ترتیب که سفارش خود را در سایت کارگزاری ثبت می‌کنند و کارگزار است که سفارش آنها را دریافت کرده و در سامانه معاملات ارسال می‌کند.

در ادامه یاد می‌گیرید به شکل بهتری ارسال سفارش را متناسب باقیمت سهام  انجام دهید.

سفارش‌های ارسالی کجا قرار می‌گیرد؟

سفارش‌های خرید و فروش که معامله‌گران در بورس ارسال می‌کنند در صفحه نمادها در سایت  testmc . com قابل مشاهده است. این سایت مرجع مشاهده معاملات اوراق بهادار است.

برای اینکه سفارشات خرید و فروش سهام یک شرکت را ببینید کافیست در بخش جستجوی این سایت، نماد یا بخشی از نام شرکت را وارد کنید:

 

جستجوی نماد tsetmc

     پس از کلیک روی نماد شرکت موردنظر وارد صفحه‌ای مشابه این می‌شوید:

 

سفارشات ارسال شده tsetmc

در کادر قرمز، سفارشات خرید و فروش قابل مشاهده است:

  • قیمت، حجم و تعداد سفارشات را می‌توانید ببینید.
  • در طرف خرید (تقاضا) سفارشاتی که با قیمت بالاتری ارسال شده‌اند بالاتر از سایر سفارشات قرار می‌گیرند.
  • در طرف فروش (عرضه) سفارشاتی که با قیمت کمتری ارسال شده‌اند بالاتر از سفارشات قرار می‌گیرند.

سفارشاتی که در یک قیمت هستند روی همدیگر انباشته می‌شوند و اگر سفارشی با قیمت یکسان در سمت مخالف ثبت شد، سفارشات انباشه شده به ترتیب تاریخ تکمیل می‌شود.

بطور مثال در تصویر بالا در بخش خرید، روی قیمت 4,398 ریال تعداد 16 سفارش با حجم 89,741 سهم قرار دارد. اگر شخصی در سمت فروش یک سفارش با قیمت 4,398 ارسال کند اولویت معامله با اولی کسی خواهد بود که از قبل سفارش خرید خود را در قیمت 4,398 ریال ارسال کرده است.

به عبارتی اگر بهرام اولین نفری باشد که سفارش خود را در یک قیمت خاص ارسال کرده، اگر سفارشات دیگری با همان قیمت ارسال شود سفارش بهرام در اولویت خواهد بود.

سفارشات نمادهای بورس همواره در حال بالا و پایین رفتن و انجام شدن است، زیرا همواره افرادی هستند که در حال معامله هستند. مخصوصا در نمادهای بزرگ که معاملات پرحجم دارند، مانند بانک تجارت، فولاد مبارکه و…

قیمت “معامله” یا قیمت “آخرین معامله”، همان قیمتی است که آخرین بار یک معامله در آن قیمت انجام گرفته است.

قیمت مناسب برای ارسال سفارش

در ارسال سفارش برای اینکه قیمت مناسبی وارد کنید باید چند مورد را در نظر بگیرید.

در شرایط مختلف، باید رویکرد متفاوت و متناسب را برای ارسال سفارش داشته باشید.

ارسال سفارش در هنگام صف خرید یا فروش

تشکیل صف در سهم یعنی اینکه در یک سمت از معاملات، تعداد کافی خریدار یا فروشنده برای پاسخگویی به نیاز طرف دیگر وجود ندارد.

  • زمانی‌که عرضه تا حدی زیاد می‌شود که در طرف مقابل هیچ خریداری باقی نمی‌ماند و قیمت به پایین‌ترین محدوده نوسان مجاز می‌رسد صف فروش تشکیل می‌شود. به این معنی که سفارشات فروش زیادی در طرف عرضه روی هم انباشته می‌شوند.
  • زمانی‌که تقاضا حدی زیاد می‌شود که در طرف مقابل هیچ فروشنده‌ای باقی نمی‌ماند و قیمت به بالاترین محدوده نوسان مجاز می‌رسد صف فروش تشکیل می‌شود. به این معنی که سفارشات خرید زیادی در طرف تقاضا روی هم انباشته می‌شوند.
  • صف خرید و فروش نتیجه برهم خوردن توازن در تقاضا و عرضه و وجود محدوده نوسان قیمت است.

در حال حاضر محدوده نوسان مثبت و منفی سهام در بورس تهران 5 درصد است، آموزش بورس به این معنی که قیمت نمی‌تواند بیش از 5 درصد مثبت یا 5 درصد منفی شود (در روزهای عادی معاملات).

در بازارهایی که محدوده مجاز برای نوسان وجود ندارد و قیمت می‌تواند نوسانات بسیار بالایی داشته باشد، چیزی به عنوان صف خرید و فروش وجود ندارد.

بطور مثال در پلتفرم‌ معاملات بیت‌کوین، شما هیچگاه شاهد صف نخواهید بود و قیمت گاهی در یک روز ممکن است تا 20 درصد یا حتی بالاتر نوسان داشته باشد.

  • در صورتی که در نمادی صف خرید وجود داشت و شما قصد خرید یا فروش داشتید باید حداکثر قیمت مجاز برای سفارش را وارد کنید.
  • در صورتی که در نمادی صف فروش وجود داشت و شما قصد خرید یا فروش داشتید باید حداقل قیمت مجاز برای سفارش را وارد کنید.

حداکثر قیمت مجاز نوسان در صفحه نماد مشخص است:

 

دامنه نوسان مجاز tsetmc

توجه کنید که هیچ راه تضمینی برای قرار گرفتن در ابتدای صف خرید یا صف فروش وجود ندارد. اما بطور کلی برخی معتقدند که سفارشات ارسال شده از طرف ایستگاه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها شانس بیشتری برای قرارگرفتن در ابتدای صف دارند.

اگر عجله دارید

اگر صف وجود ندارد و در معامله عجله دارید، می‌توانید معادل قیمت سفارشی که در سمت مقابل بالاتر از بقیه قرار گرفته را وارد کنید.

مثلا اگر در سمت عرضه قیمت 4,400 ریال در ردیف سفارشات عرضه بالاتر از همه است و شما مایلید سهم رو فوری خریداری کنید، باید یک سفارش در قیمت 4,400 ریال با حجم موردنظرتان بفرستید.

اگر حجم سفارش عرضه‌کننده کافی باشد سفارش شما بطور کامل انجام می‌شود و سهم در پرتفوی‌تان قابل مشاهده خواهد بود.

برای فروش نیز به همین ترتیب و با نگاه به سمت مقابل یعنی عرضه‌کننده، می‌توانید دقیقا همان قیمتی که در بخش تقاضا از همه بالاتر قرار گرفته را در فرم سفارش فروش وارد کنید تا سهام شما در همان لحظه فروش رود.

دقت داشته باشید در برخی از نمادها که معاملات زیادی انجام می‌شود سرعت تغییرات در سفارشات بالاست. به همین دلیل ممکن است قیمت طرف عرضه و تقاضا به طور مداوم تغییر کند.

در این هنگام برای انجام شدن سریع سفارش، قیمت سفارش را نزدیک به قیمت معامله وارد کنید.

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 172 تاريخ : سه شنبه 29 مهر 1399 ساعت: 16:51

روند بازار سرمایه رو به رشد است

وزیر اقتصاد با بیان اینکه آموزش بورس و بازار سرمایه روند رو به رشدی را طی می‌کند، گفت: هنوز کمیته تخصصی برای عرصه دارا سوم به زمان‌بندی نهایی نرسیده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بازار سرمایه روند رو به رشدی را طی می‌کند، گفت: هنوز کمیته تخصصی برای عرصه دارا سوم به زمان‌بندی نهایی نرسیده است.

 فرهاد دژپسند امروز در حاشیه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در مورد تصمیمات این جلسه اظهار داشت: مباحثی در مورد توسعه صادرات و بازگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی کشور در جلسه امروز مطرح شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: صادرکنندگان امروز و ثبت نام بورس به عنوان فعالان اصلی اقتصاد کشور در عرصه تجارت خارجی نقش مهمی دارند که با توجه به تحریم‌های صورت گرفته با کمک این افراد می‌توانیم مسائل کشور را سازماندهی کنیم به گونه‌ای که صادرات غیرنفتی در نیمه دوم سال روند جهشی پیدا کند و همچنین برگشت ارز نیز با سهولت انجام شود.

وی ادامه داد: هفته آینده کمیته سیاست‌گذاری ارزی برای بررسی پیشنهادات مطرح شده از سوی بخش خصوصی جلسه فوق‌العاده‌ای را تشکیل خواهد داد.

دژپسند در مورد زمان ارائه دارا سوم گفت: من تاریخی اعلام نمی‌کنم و نمی‌توانم الان بگویم که چه زمانی دارا سوم عرضه می‌شود.

وی افزود: کمیته تخصصی هنوز به جمع‌بندی نرسیده و در صورتی که بررسی‌ها تکمیل شود زمان‌بندی نهایی اعلام خواهد شد.

وضعیت بازار سرمایه رو به رشد است

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد نوسانات اخیر بازار سرمایه گفت: نوساناتی که طی دو سه روز اخیر در بازار سرمایه شاهد بودیم را نمی‌توانم به عنوان کف جدید اعلام کنم. چرا که همواره نواسانات متناسب با شرایط اتفاق می‌افتد.

دژپسند تصریح کرد: دیدگاه تحلیلگران این است که وضعیت بازارسرمایه رو به رشد خواهد بود.

لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم در دولت

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون مالیات مستقیم تصریح کرد: این لایحه در دستورجلسات دولت است که در جلسه اول نیز در دولت بررسی شد وهمچنان در دستور کار برای بررسی قرار دارد.

دژپسند در مورد کارت‌های بازرگانی نیز گفت: تصمیم‌گیری در مورد این کارت‌ها باید با همکاری وزارت صمت و اتاق بازرگانی انجام شود. اما به طور کلی کارت بازرگانی یک‌بار مصرف باید جمع شود.و کد بورسی گرفته شود .

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 167 تاريخ : سه شنبه 29 مهر 1399 ساعت: 16:10

شاخص بورس در روزهای آینده چه می‌شود؟

شاخص بورس در روزهای آینده چه می‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس ایران تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با یک روند نوسانی ادامه پیدا خواهد کرد و پس از مشخص شدن نتایج انتخابات می‌توان انتظار واکنش‌های هیجانی بازار را برای یک برهه زمانی دو هفته‌ای‌ تا یک ماهه داشت. پس از عبور از این هیجانات، دوباره اقتصاد ایران با واقعیت‌های خود روبه‌رو خواهد شد.

 امیر سیدی، کارشناس بازار سرمایه در تحلیلی درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر بورس کشور  نوشت: بازار سرمایه از مردادماه سال جاری، پس از یک رشد قابل ملاحظه در میزان بازدهی و جذب نقدینگی، به دنبال تحولات اقتصادی و رخدادهای متعدد، وارد مرحله انتظار شد و چشم‌انداز میان‌مدت خود را برمبنای نتایج انتخابات امریکا قرار داد.

از همان زمان بود که به مرور گروهی از سهامداران اقدام به فروش بخشی از سهام خود در بازار کردند و بخشی از این منابع به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت هدایت شد.

در حال حاضر به واسطه اعمال تحریم‌ها و البته تشدید آنها، ایران به منابع حاصل از درآمد نفت دسترسی ندارد و دسترسی به سایر منابع نیز بسیار سخت شده است. کاهش منابع ارزی کشور تا جایی پیش رفت که مدتی قبل رئیس کل بانک مرکزی برای آزادسازی و بازگرداندن بخشی از منابع، شخصاً به عراق سفر کرد.

حالا این شرایط برای ایران، در صورت رأی آوردن ترامپ در انتخابات پیش ‌رو، می‌تواند ادامه داشته باشد، کمااینکه حتی محدودیت‌های کسب درآمد ارزی کشور با انتخاب مجدد ترامپ می‌تواند تشدید هم شود. در این صورت باتوجه به کسری بودجه دولت و محدودیت در تأمین نیازهای ضروری کشور، چشم‌اندازی افزایشی برای تورم و نرخ ارز باید متصور شد که اثرات تبعی آن برای بازار سرمایه، روند صعودی و رشد مثبت بازار خواهد بود.

از سوی دیگر این تصور هم وجود دارد که اگر آقای بایدن، پیروز نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا باشد، باید منتظر کاهش قیمت دلار در بازار بود. کاهش قیمت دلار می‌تواند منجر به کاهش درآمد برخی صنایع بورسی که فروشندگان ارز نیمایی هستند همچون صنایع پتروشیمی و فولادی، شود. چشم‌انداز کاهش نرخ دلار، می‌تواند بازار را با چالش روبه‌رو سازد. کمااینکه زمان امضای توافق برجام همین اتفاق رخ داد و چشم‌انداز کاهش و تثبیت نرخ ارز، بر بازار تأثیر معکوس داشت.

اما این در حالی است که واقعیت‌های کنونی اقتصاد ایران می‌تواند برآوردهای این چنینی را به چالش بکشد. قیمت دلار در یک فاصله زمانی کوتاه، از 20 هزار تومان به بیش از 30 هزار تومان افزایش یافت، این سرعت رشد قیمت ارز نشان داد که مشکلات و معضلاتی که اقتصاد ایران با آن روبه‌روست آن‌قدر سنگین است که حتی اگر نتیجه انتخابات امریکا، سیگنال‌های مثبتی برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد، نتوان چشم‌اندازی برای کاهش مؤثر قیمت دلار متصور شد.

شرایط واقع‌بینانه‌تر آن است که اگر بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا رأی بیاورد، به جای کاهش نرخ ارز، شاید پس از یک برهه‌ای بتوان قیمت ارز را بر مبنای نرخ‌های فعلی تثبیت کرد.

بورس ایران تا زمان انتخابات ریاست جمهوری امریکا با یک روند نوسانی ادامه پیدا خواهد کرد و پس از مشخص شدن نتایج انتخابات می‌توان انتظار واکنش‌های هیجانی بازار را برای یک برهه زمانی دو هفته‌ای‌ تا یک ماهه داشت. پس از عبور از این هیجانات، دوباره اقتصاد ایران با واقعیت‌های خود روبه‌رو خواهد شد.

به این ترتیب در صورت انتخاب مجدد ترامپ، با شدت گرفتن احتمال افزایش فشارها، نرخ دلار و افق تورمی کشور افزایش پیدا می‌کند که باید آن را به وضعیت فعلی اقتصاد کشور اضافه کرد.

اگر بایدن پیروز انتخابات شود، در خوشبینانه‌ترین حالت باز هم ما تا ماه‌ها به درآمدهای نفتی و ارزی دسترسی نخواهیم داشت و شرایط فعلی اقتصاد، مسیر خود را بعد از یک برهه هیجانی کوتاه مدت ادامه خواهد داد.

اما آنچه مشخص است اینکه در هر دو صورت، می‌توان افق مثبتی برای بازار سرمایه به ریال دید، گرچه تبعات رشد ریالی بازار سرمایه‌ به دلار متفاوت خواهد بود.

به طور کلی، تصور می‌شود باتوجه به متغیرهای کلان اقتصاد کشور، با انتخاب بایدن یا ترامپ، با یک فاصله زمانی از هیجان اولیه، روال بازار مجدداً صعودی خواهد بود. البته این شرایط برای هر یک از صنایع، مختلف خواهد بود.

مثلاً برخی نمادهای خودرویی که براساس صورت‌های مالی، زیان‌ده هستند، در شرایط هیجانی بازار می‌توانند بیشترین نوسانات را داشته باشند. در این خصوص اگر ما چشم‌انداز رفع تحریم‌ها را داشته باشیم، احتمالاً شاهد نوسانات مثبت هیجانی در گروه خودرویی‌ها پس از انتخابات خواهیم بود.

در عین حال اگر پیروزی انتخابات با ترامپ باشد، برخی گروه‌های صنعتی مانند برخی پتروشیمی‌ها یا صنایع معدنی و فلزی، به واسطه پیش‌بینی عدم کاهش نرخ ارز و حتی افزایش قیمت دلار، می‌توانند چشم‌انداز رو به رشدی داشته باشند. اگر تصور شود که دلار به زیر 20 هزار تومان بازمی‌گردد، قطعاً برآوردها از وضعیت بازار سرمایه نزولی خواهد بود اما معتقدم باتوجه به واقعیت‌های اقتصادی کشور و نرخ رشد ارز در مدت زمان اخیر، نباید افق کاهش قیمت دلار تا حدود 20 هزار تومان را دید، دلار با این سرعتی که افزایش داشته، کاهش پیدا نخواهد کرد.

به طور کلی با اعلام نتیجه انتخابات امریکا، نباید انتظار هیچ اتفاق سریعی برای اقتصاد ایران را داشت و هر تحول مثبتی در کشور، حداقل یک سال زمان می‌برد و آن یک سال وضعیت ما بسیار پرفشار خواهد بود. یکی از اشتباهاتی که در زمان رشد بازار رخ داد و موجب شرایط فعلی در بورس شد، این بود که فشار زیادی روی بازار گذاشته شد.

مثلاً اگر در شش ماه 100 هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار شد، هشتاد هزار میلیارد تومان آن با سیاست‌هایی همچون فروش سهام عدالت، عرضه‌های سازمان تأمین اجتماعی، فروش اوراق دولتی و عرضه اولیه سهام شرکت‌های مختلف، از بازار خارج شد.

این سیاست‌ها نفس بازار را گرفت. مشخصاً در هفته‌های گذشته که بازار در حال جان گرفتن بود، با اجازه عرضه سهام عدالت، مجدداً نفس بازار گرفته شد. متأسفانه برای سمت تقاضا در بورس سیاست مشخصی در نظر گرفته نشده است. حتی باوجود افق تورمی پیش‌ رو، باز هم همین رویکرد می‌تواند بازار را با چالش روبه‌رو سازد.

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 158 تاريخ : دوشنبه 28 مهر 1399 ساعت: 22:39

عناصر تشکیل دهنده دارا سوم چیست؟

عناصر تشکیل دهنده دارا سوم چیست؟

دارا سوم، سومین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی است که تتمه دارا یکم و سه بانک ملت، تجارت و صادرات آن را تشکیل می‌دهند. برآورد‌ها نشان می‌دهد ارزش روز این صندوق برابر ۲۷ هزار و ۴۶ میلیارد تومان است و با اعمال تخفیف ۲۰ درصدی به ۲۱۶۳۱ میلیارد تومان خواهد رسید.

 بعد از دارا یکم و پالایش یکم نوبت به ورود سومین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی رسیده است.

دارا سوم، سومین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی است که تتمه دارا یکم و سه بانک ملت، تجارت و صادرات آن را تشکیل می‌دهند. برآورد‌ها نشان می‌دهد ارزش روز این صندوق برابر ۲۷ هزار و ۴۶ میلیارد تومان است و با اعمال تخفیف ۲۰ درصدی به ۲۱۶۳۱ میلیارد تومان خواهد رسید.

چندی پیش معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات در قالب دارا سوم، آبان‌ماه ارائه می‌شود گفت: ۲۰ درصد تخفیف برای هر کد ملی تا سقف ۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

عباس معمارنژاد در مورد مصوبه روز چهارشنبه هیات دولت مبنی بر واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات گفت: باقی‌مانده سهام دولت در سه بانک خصوصی شده در قالب دارا سوم یا صندوق قابل معامله بورسی (ETF) با تخفیف ۲۰ درصد برای هر کد ملی تا سقف ۵ میلیون تومان ارائه می‌شود.

او درخصوص جزئیات این صندوق اضافه کرد: در هفته‌های اول آبان‌ماه صندوق دارا سوم را در بورس ارائه می‌کنیم و دارنده هر کد ملی می‌تواند واحدهای این صندوق را خریداری کند و الزامی به داشتن کد بورسی نیست. بنابراین آنهایی که کد بورسی دارند از طریق کارگزاری‌های خود یا از طریق شبکه بانکی و آنهایی که کد بورسی ندارند، از طریق درگاه‌های الکترونیکی بانک‌ها می‌توانند نسبت به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری دارا سوم تا سقف ۵ میلیون تومان اقدام کنند.

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، بیش از سه میلیون و ۴۸۱هزار نفر با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۸۸۶ میلیارد تومان از آحاد مردم در پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری مالی یکم مشارکت کردند که با توجه به ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومانی، حدود ۳۷ درصد از کل این واحدها به فروش رفت و سهام باقی‌مانده در این دو بخش قرار است مجدد در قالب صندوق ETF این بار در نماد «دارا سوم» به عموم عرضه شود. سه بانک ملت، تجارت و صادرات تشکیل‌دهنده این صندوق سرمایه‌گذاری هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم بانک صادرات معادل ۷/ ۸درصد از کل سهام بانک صادرات، ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون سهم بانک ملت معادل ۱/ ۱۱درصد از کل سهام بانک ملت و ۲۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم بانک تجارت معادل ۱/ ۱۰درصد از کل سهام بانک تجارت عناصر تشکیل دهنده دارا سوم هستند.

بر این اساس ارزش روز کل دارا سوم برابر ۲۷ هزار و ۴۶ میلیارد تومان خواهد بود. همچنین اگر تخفیف ۲۰ درصدی دولت را لحاظ کنیم ارزش این صندوق سرمایه‌گذاری به ۲۱۶۳۱ میلیارد تومان خواهد رسید. اما وضعیت سه نماد تشکیل دهنده دارا سوم چیست؟ برای بررسی بهتر این صندوق باید به سراغ عملکرد این ۳ بانک و صنعت بانکی رفت.

نمادهای وبملت، وپاسار، وتجارت، وپارس و وبصادر، به لحاظ ارزش بازار به ترتیب ۵ نماد اول در صنعت بانکی هستند. وبملت بزرگ‎ترین نماد در این صنعت محسوب می‌شود. به‌طورکلی بازدهی‌ گروه بانکی طی سال ۱۳۹۸ چندان چشمگیر نبوده است و معدود نمادهایی هستند که رشد قابل توجهی داشته‌اند که از جمله آن می‌توان به وملل، وپارس، سامان و دی اشاره کرد.

به خصوص در نمادهایی همچون وبملت، وتجارت، وبصادر، وشهر، ونوین و آیند جاماندگی از بازار وجود دارد. اما همین نمادها از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا به حال رشد قابل قبول و قابل ملاحظه‌ای نسبت به دیگر نمادهای صنایع دیگر داشته‌اند. فعالیت‌‌های اقتصادی، عملیاتی و اقبال سرمایه‌گذاران و همچنین نفوذ نقدینگی‌‌های قدرتمند به برخی نماد‌‌های بانکی نرخ رشد متفاوتی را برای آنها به ثبت رسانده است.

تاثیر تغییر نرخ تسعیر ارز

این سه بانک نیز مانند دیگر بانک‌ها نسبت به افزایش نرخ تسعیر ارز واکنش نشان دادند. بانک ملت و بانک تجارت بیشترین تاثیر مثبت را نسبت به این تغییر خواهند داشت. در میان گروه بانکی به‌طور قطع می‌توان گفت بیشترین تاثیر تسعیر ارزی بر عملکرد بانک ملت بروز پیدا کرده است.

مطابق شفاف‌سازی این بانک، با تغییر نرخ تسعیر ارز سود ۲۳۰ درصدی نسبت به سود سال قبل عاید آن شده است. بانک تجارت نیز اگرچه رقم بالایی سود از طریق تسعیر ارزی حاصل خواهد کرد، اما این رقم به نسبت تعداد سهام آن سود بسیار زیادی نخواهد بود. اطلاعیه منتشر شده توسط بانک صادرات نیز نشان از عدم تاثیر قابل توجه تسعیر ارزی بر عملکرد مالی این بانک دارد.

نسبت‌های مالی مهم شرکت‌ها

از میان این سه بانک، بانک ملت با ۲۹ درصد، بیشترین درصد سهام شناور را در اختیار دارد. p / eیکساله این سهم نیز کمترین را به خود اختصاص داده است. نسبت قیمت به درآمد بانک ملت ۴۳،‌ بانک تجارت ۱۷۲ و بانک صادرات برابر ۱۸۲ است.

 

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 131 تاريخ : دوشنبه 28 مهر 1399 ساعت: 22:14

بزرگترین عرضه اولیه امسال به تاخیر افتاد / اعلام زمان جدید عرضه اولیه «ستاره خلیج فارس»

بزرگترین عرضه اولیه امسال به تاخیر افتاد / اعلام زمان جدید عرضه اولیه «ستاره خلیج فارس»

عرضه اولیه پالایشگاه ستاره خلیج فارس احتمالا بزرگترین عرضه اولیه بازار سهام در امسال باشد. این عرضه اولیه قرار است زمستان امسال انجام شود.


 هفته گذشته در مجمع  سالانه شستا خبری هم درباره زمان عرضه اولیه ستاره خلیج فارس اعلام شد. طبق اعلام در این مجمع ستاره خلیج فارس طی سه تا چهار ماه آینده عرضه اولیه خواهد شد.

این در حالیست که چهارشنبه دو هفته قبل وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات دولت ضمن ابراز حمایت دولت از بازار سهام اعلام کرد، پالایشگاه ستاره خلیج فارس به زودی به بورس می‌آید.

پیش از او، محمدعلی دادور، مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در خصوص روند پرونده این پالایشگاه برای ورود به بازار سرمایه گفته بود: زمان ورود به بازار سهام در گرو همکاری مسئولان و سازمان بورس است و در خوشببینانه‌ترین حالت تا حدود یک ماه و نیم آینده خواهد بود.

با این حال به نظر می‌رسد این عرضه اولیه با کمی تاخیر مواجه شده و در زمستان امسال سهامداران شاهد این عرضه اولیه خواهند بود.

از دیگر جزییات این عرضه  این است که هرچند درباره رقم دقیق این عرضه اولیه سنگین تاکنون نرخی اعلام نشده اما پیش‌بینی می‌شود بزرگترین عرضه اولیه امسال باشد. این عنوان تا الان در اختیار عرضه اولیه شستا قرار داشت که در آن به هر متقاضی بیش از سه میلیون و 100 هزار تومان رسیده بود. بنابراین به نظر می‌رسد متقاضیان برای خرید سهام ستاره خلیج فارس می‌توانند رقم حداقلی سه میلیون و 100 هزار تومان را از هم‌اکنون هدف‌گذاری کنند.

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 121 تاريخ : دوشنبه 28 مهر 1399 ساعت: 21:54

مدیر صندوق پالایش یکم مطرح کرد:

زمان بازگشایی نماد پالایش یکم اعلام شد

زمان بازگشایی نماد پالایش یکم اعلام شد

مدیر صندوق پالایش یکم با بیان اینکه ۲۰ درصد از واحدهای صندوق پالایش توسط مردم خریداری شده، گفت: قرار بود حداقل یک‌ماه پس از پایان پذیره‌نویسی که در ۳۰ شهریور انجام شد، نماد پالایش یکم باز شود، بنابراین احتمال بازگشایی این نماد در پایان این ماه خواهد بود.

 داود رزاقی مدیر صندوق پالایش یکم، در پاسخ به این پرسش که نماد پالایش یکم در برخی از کارگزاری‌ها در پرتفوی مشتریان قرار گرفته، اما برای برخی این کار صورت نگرفته است، گفت: ما طبق آخرین آمار و مغایرت‌گیری از پذیره‌ نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق پالایش یکم آمار را به کارگزاری‌ها و بانک‌های عامل اعلام کردیم و کسانی که این واحدها را از طریق کارگزاری و یا بانک خریداری کردند، باید به کارگزاری خود و یا بانک مراجعه کنند. اما در عین حال باز هم پیگیری می‌کنیم، تا اگر نماد پالایش در پرتفوی عده‌ای قرار نگرفته، این کار صورت گیرد.

مدیر صندوق پالایش یکم در پاسخ به این پرسش که بعد از مغایرت‌گیری چقدر از واحدهای صندوق پالایش یکم به فروش رسید، گفت: در مجموع 13 هزار و 800 میلیارد تومان از واحدهای صندوق پالایش یکم به فروش رسید و کل پولی که به دلیل مغایرت به مردم برگشت داده شد، حدود 400 تا 500 میلیارد تومان بود و در واقع از کل ارزش صندوق دارا دوم یا همان پالایش یکم به ارزش 62 هزار میلیارد تومان در نهایت 13.8 هزار میلیارد تومان یعنی 20 درصد به فروش رسیده است.

رزاقی در پاسخ به این پرسش که اکنون ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق پالایش یکم چقدر است، گفت: باید به قیمت روز و ارزش دارایی آن یا اصطلاحاً NAV حساب کنیم و در این زمینه با سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی و شرکت پالایش و پخش صحبت می‌شود، تا اینکه نماد این صندوق چه موقع در بازار بورس باز شود و پس از آن بازارگردانی انجام شود.

وی افزود: قرار بود حداقل یک‌ماه پس از پایان پذیره‌نویسی که در 30 شهریور انجام شد، نماد پالایش یکم باز شود، بنابراین احتمال بازگشایی این نماد در پایان این ماه خواهد بود.

رزاقی در مورد اینکه بقیه واحدهای باقی‌مانده از صندوق پالایش یکم چه می‌شود، گفت: در حال حاضر 20 درصد از واحدهای صندوق پالایش توسط مردم خریداری شده، اما بقیه این واحدها را نمی‌دانم دولت می‌خواهد چه کند؟، فقط بحث مدیریت و بازارگردانی و پذیره‌نویسی آن برعهده ماست و ما وظیفه دیگری نداریم، در این زمینه با سازمان خصوصی‌سازی تصمیم بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ارزش روز نمادهای پالایش نفت تبریز، تهران، اصفهان و بندرعباس به معنای ارزش روز واحدهای پالایش یکم است، گفت: باید بدانیم در زمان پذیره‌نویسی ارزش هر واحد صندوق چقدر بوده و افزایش سرمایه این شرکت‌ها تعدیل شود و به میزان 70 درصد آن ارزش محاسبه شود، چون 30 درصد از سوی دولت برای خریداران این واحدها تخفیف قائل شدند و الان این 30 درصد تخفیف اعمال شده است.

رزاقی این را هم گفت: به زودی سایت صندوق پالایش یکم تکمیل می‌شود و آن موقع ارزش روز دارایی‌های صندوق مشخص می‌شود و بر روی سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و سایت کدال قرار می‌گیرد.

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 129 تاريخ : دوشنبه 28 مهر 1399 ساعت: 21:42

 

پیش‌بینی ارزانی 10 هزار تومانی دلار / دلار 20 هزار تومانی رویاست یا واقعیت؟

پیش‌بینی ارزانی 10 هزار تومانی دلار / دلار 20 هزار تومانی رویاست یا واقعیت؟

حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق؛ مهدی سوری، کارشناس بازارهای مالی و بهزاد صمدی، تحلیلگر بازار سهام؛ از جمله کسانی هستند که کاهش تا ۱۰ هزار تومانی قیمت دلار را محتمل می‌دانند. اما چه عاملی ممکن است این پیش‌بینی را محقق کند؟

 

 

،  قیمت دلار در بازار آزاد دیروز یکشنبه 27 مهر ماه با ۱۵۱ تومان افزایش با قیمت 31855 تومان‌ معامله شد. اما در صرافی ملی دیروز چهار نرخ اعلام شد که آخرین مرتبه با کاهش ۵۰ تومانی به رقم 31850 تومان رسید.

در همین حال تداوم تزریق ارز، کاهش نرخ دلار نیمایی، کاهش شدید قیمت سکه، انتشار اخباری درباره برگشت برخی پول‌های بلوکه شده ایران و نزولی شدن آخرین قیمت امروز صرافی ملی پنج نشانه مهم برای آینده دلار است که شاید حاکی از ارزانی احتمالی آن باشد.

در این مورد سه کارشناس پیش‌بینی مشترکی داشته‌اند.

حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق؛ مهدی سوری، کارشناس بازارهای مالی و بهزاد صمدی، کارشناس بازار سهام؛ از جمله کسانی هستند که کاهش تا 10 هزار تومانی قیمت دلار را محتمل می‌دانند. اما چه عاملی ممکن است این پیش‌بینی را محقق کند؟

حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق معتقد است: اگر شوک روانی و سیاسی به بازار وارد شود، امکان کاهش نرخ ارز به محدوده ۲۰ هزار تومان وجود دارد.

به گفته وی، بازار ارز دیگر امکان بازگشت به قیمت ماه‌های قبل یعنی محدوده کمتر از ۲۰ هزار تومان را ندارد و در نتیجه اتفاقات مثبت می‌تواند ریزش قیمت‌ها در این محدوده را رقم بزند.(خبرآنلاین)

مهدی سوری، کارشناس بازارهای مالی نیز در گفتگویی با تجارت‌نیوز خطاب به کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارز را دارند توصیه می‌کند که ریسک دلار 20 هزار تومانی را بپذیرند.

علاوه بر این دو، بهزاد صمدی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز به ایسنا گفته است: به نظر من اگر ترامپ برنده شود، هرچند دلار در این محدوده باقی خواهد ماند اما شرایط سیاسی سخت‌تر می‌شود و باید دید گزینه ایران برای انتخابات سال آینده خودش چیست ولی چنانچه بایدن برنده انتخابات ریاست جمهوری شود، دلار واکنش هیجانی خواهد داشت و ممکن است تا ۱۰ هزار تومان ریزش داشته باشد.

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 156 تاريخ : دوشنبه 28 مهر 1399 ساعت: 17:48

طی هفته گذشته رقم خورد؛

رشد 70 درصدی حجم معاملات در بورس کالای ایران

در هفته منتهی به 24 مهر ماه، 928 هزار و 524 تن انواع کالا به ارزش بیش از 102 هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به هفته گذشته با افزایش حجم و ارزش معاملات روبه رو شد.

رشد 70 درصدی حجم معاملات در بورس کالای ایران

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بورس کالای ایران، تالار های مختلف بورس کالای ایران در چهارمین هفته پاییز با حجم بیش 928 هزار تن کالا رشد 70 درصدی و ارزش 102 هزار میلیارد ریال رشد 90 درصدی را تجربه کرد.

بنابراین طی هفته اخیر و در تالار محصولات صنعتی و معدنی 522 هزار و 959 تن انواع کالا به ارزش 70 هزار و 981 میلیارد ریال معامله شد.

در این تالار 457 هزار و 162 تن فولاد، 6 هزار و 340 تن آلومینیوم، 8 هزار و 125 تن مس، 12 تن کنسانتره فلزات گرانبها، 120 تن سولفور مولیبدن، 51 هزار و 200 تن روی و 5 کیلوگرم طلا از سوی مشتریان خریداری شد.

همچنین در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، 405 هزار و 108 تن انواع کالا به ارزش 30 هزار و 804 میلیارد ریال به فروش رسید.

در این تالار 108 هزار تن وکیوم باتوم، 130 هزار و 964 تن قیر، 66 هزار و 115 تن مواد پلیمری، 42 هزار و 88 تن مواد شیمیایی، 18 هزار و 500 تن لوب کات، یک هزار و 462 تن عایق رطوبتی، یک هزار و 394 تن روغن پایه، 150 تن آرگون و 36 هزار و 525 تن گوگرد معامله شد.

بر اساس این گزارش 457 تن انواع کالا هم در بازار فرعی بورس کالای ایران دادوستد شد.

بورس و بازار سرمایه...
ما را در سایت بورس و بازار سرمایه دنبال می کنید

برچسب : رادیو سرمایه,سرمایه گذاری ,سهام بنیادی , سرمایه گذاری بورس, سیگنال خرید , نویسنده : سعید باطنی bourseiran24 بازدید : 162 تاريخ : يکشنبه 27 مهر 1399 ساعت: 20:20